For en måned siden kunne YouTube fejre sin anden runde fødselsdag, da videoplatformen fyldte 20 år. I løbet af de 20 år har platformen udviklet sig til en af de mest prominente aktører i nutidens medielandskab og har lagt grundstenene for et hav af nutidens trends og tendenser. I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan YouTube har udviklet sig fra 2005 til nu, og fremhæver en række fremherskende strømninger i forskellige perioder.
I 2005 lancerede tre tidligere PayPal-medarbejdere platformen, YouTube, der i dag er det mest populære sociale netværk i verden.
Flere milliarder brugere har i løbet af de sidste 20 år været med til at skabe et hav af trends og tendenser, der har været medvirkende til YouTubes eksplosive stigning i popularitet.
Tendenser kommer i bølger, som ofte udspringer af hinanden og samtidig afhænger af omverdenen. Et godt eksempel så vi herpå i 2008, hvor mængden og populariteten af politisk indhold voksede markant i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg.
Dette er dog langt fra det eneste eksempel, og flere vil følge i resten af artiklen, hvor vi dykker ned i YouTube-indholdets evolution og samtidigt tager et kig på nogle af de vilde milepæle, som YouTube og YouTubes indholdsskabere har opnået.
2005-2008: Musikkens dominans
I de tidlige år havde YouTube blot et underholdningsformål, og den spæde start på brugergenereret indhold bød primært på korte videoer af blandet kvalitet og derudover en masse musikbaserede videoer.
Selvom folk lige skulle lige lære, hvad YouTube var, og hvad platformen kunne, lykkedes det en del indholdsskabere at ramme plet med indhold, som stadigvæk er populært i dag. ”Evolution of Dance” (2006) og ”Charlie bit my finger – again !” (2007) er to gode eksempler på ikoniske videoer fra YouTubes spæde begyndelse, som stadig får visninger den dag i dag.
Som bemærket dominerede musikbaserede videoer YouTube i de tidlige år, men i 2008 fik denne genre konkurrence om at være den primære strømning, da vi her oplevede et boom af politisk indhold som et resultat af præsidentvalget i USA. Dette indhold var især præget af højreekstremistiske overbevisninger og konspirationsteorier.
Herudover var nyhedsmedier som CNN til stede på YouTube helt fra begyndelsen og uploadede klip fra sine broadcasts. Også denne type klip oplevede et popularitetsboom i 2008.
Overblik: De primære strømninger i YouTubes tidlige år
2005 | YouYube lanceres. Musikbaserede videoer: brugernes egen musik og remixes Nyhedsmedier uploader klip fra egne broadcasts. |
2007 | YouTube lancerer partnerprogram, så man nu kan tjene penge på sine videoer. Smosh er den første kanal til at få 100.000 abonnenter. |
2008 | Præsidentvalg i USA VEVO-kanaler (copyright-musik) lanceres. Ikke-YouTube-specifikke videoer: broadcasts og tv Politisk indhold |
2009-2013: Jo større, jo bedre
Efter 2008 var YouTube stadig primært en underholdningsplatform, men der opstod en ny række indholdstendenser. Det er eksempelvis her, vi for alvor ser de første eksempler på den moderne Youtuber.
I 2009 kom den første strøm af vloggere. Hvis du ikke er helt bekendt med begrebet vlogger, kan vi fortælle, at der er tale om en person, der fører en videoblog.
Typisk taler en vlogger direkte til seeren og laver derudover ofte ganske personligt indhold, hvorfor en vloggers personlighed samt storytelling-evner ofte har stor betydning for, hvorvidt vloggeren opnår et bredt publikum eller ej.
Seerne begyndte – i årene efter 2008 – i højere grad end tidligere at prioritere videoer med store personligheder og relaterbart indhold frem for blot musik – herunder livsstil, gaming og mode.
Et resultat af denne tendens så vi samme år, da comedy-kanalen ’FRED’ blev den første til at ramme én million abonnenter. Kanalen består af videoer med Fred Figglehorn; en karikeret persona spillet af den amerikanske teenager Lucas Cruikshank.
Succeshistorier som Lucas Cruikshanks inspirerede flere til at fokusere på personlighedsbåret indhold, hvilket udløste en uudtalt konkurrence om at blive den største personlighed på videoplatformen. Dette førte blandt andet til en strømning af videoindhold til drenge mellem 15 og 25 år, hvor emnerne var pranks, sport, gaming, heteronormative datingråd, og hvor thumbnailen ofte skulle inkludere en attraktiv kvinde. En tendens vi i dag kalder ”bro-kultur”.
Et par år efter, i 2013, udviklede bro-kulturen sig til noget nyt mandsdomineret indhold – denne gang om våben, biler og gadgets med fokus på fart og fare. I denne strømning kunne det næsten ikke blive vildt nok.
2010’erne: Youtubere når milepæl efter milepæl med lynets hastighed
Ikke nok med at vi så forekomsten af et hav af nye tendenser mellem 2010 og 2019; i dette årti nåede antallet af brugere, videoer, abonnenter og afspilninger også helt nye højder, og det er nok de færreste, der kunne have forudset de milepæle, som YouTube og dens indholdsskabere ville nå.
Fire år efter ’FRED’ nåede en million abonnenter, blev ’Smosh’ den næste til at kunne krydse en af de helt store milepæle af; i 2013 ramte kanalen nemlig 10 millioner abonnenter. 10 millioner var i 2013 en absurd mængde abonnenter, men det blev kun vildere herfra for YouTubes indholdsskabere.
Felix Kjellberg bliver af mange regnet som en af de største Youtubere gennem tiden, og i 2016 blev han med kanalen ’PewDiePie’ den første nogensinde til at nå 50 millioner abonnenter. Kjellberg var også lige ved at være den første til at nå 100 millioner abonnenter, men efter en hård kamp måtte svenskeren se sig slået af det indiske musik- og filmselskab ’T-Series’, der nåede det imponerende antal i 2019. PewDiePie rundede samme milepæl senere på året og betragtes som den første ”rigtige” Youtuber til at nå 100 millioner abonnenter.
Fem år senere kom en ny spiller på banen, der vippede T-Series af pinden og overtog titlen som den kanal med flest abonnenter. Her er tale om den dengang 26-årige amerikaner Jimmy Donaldson med kanalen ’MrBeast’. I dag sidder MrBeast stadig på YouTube-tronen med over 370 millioner abonnenter og er samtidig en af de hurtigst voksende kanaler i verden.
Herunder kan du se en oversigt over, hvilke kanaler der har været de første til at nå en række abonnent-milepæle.
2007 | Smosh opnår 100.000 abonnenter. |
2009 | FRED opnår 1 mio. abonnenter. |
2013 | Smosh opnår 10 mio. abonnenter. |
2016 | PewDiePie opnår 50 mio. abonnenter. |
2019 | T-Series opnår 100 mio. abonnenter. |
2024 | MrBeast bliver den kanal med flest abonnenter og har i dag over 370 mio. |
De første tegn på det YouTube vi kender i dag
2010’erne var generelt et utroligt skelsættende årti for det moderne YouTube. Her havde platformen nemlig haft tid til at udvikle sig, og brugerne havde for alvor fundet sig til rette i konceptet.
I 2014 så vi en bølge af fitness- og livsstilsindhold, som i 2025 stadig er to af de allermest populære videogenrer på YouTube.
Hvor vi førhen primært havde set bølger af maskulint indhold, blev 2014 også året, hvor pigemålrettet indhold eksploderede i popularitet. Særligt mode-videoer, makeup-videoer, hauls og DIY-videoer fik mange visninger i denne periode.
Samme år så vi også en helt ny videogenre. I stedet for at appellere til en følelse, skulle videoer nu appellere til en stemning; her blev der særligt søgt efter videoer med afslappende indhold, som dyr, naturlyde og den nye musikgenre, soft music.
Overblik: fra musik til store personligheder og identificerbart indhold
2009 | Den første strøm af vloggere Gaming, musik og humor vinder frem. |
2010 | YouTube introducerer likes og dislikes. Fokus på store personligheder og især livsstilsvideoer bliver populære. |
2011 | YouTube indfører muligheden for live-streams. Starten på en tidlig "bro-kultur": pranks, heteronormative datingråd, sport og gameplay. |
2012 | Store personligheder får fortsat mange visninger. Comedy og andet humoristisk indhold vinder frem: bl.a. klip fra talkshows. |
2013 | En ny mandsdomineret kultur med fokus på fart, fare, våben, biler og gadgets, der samtidig har en delvis reklame-funktion og er overvejende politisk. |
2014 | Indhold om fitness og livsstil Boom i videoindhold målrettet piger: mode-videoer, makeup-videoer og trends som DIY-videoer og hauls Ny videogenre: stemningsbaserede i stedet for følelsesbaserede videoer |
2020-2022: Øget fokus på fællesskab under coronapandemien
I 2020 hærgede coronavirussen i et sådant omfang, at store dele af verden blev lukket helt eller delvist ned, hvilket en digital platform som YouTube nød godt af på flere områder; udover at vores skærmforbrug steg markant, kom nogle helt nye indholdstendenser i spil.
I 2021 længtes mange mennesker mere end nogensinde efter at være en del af et fællesskab, og med nedlukninger i store dele af verden var mange nødsaget til at finde disse digitalt.
Live-streams og virtuelle koncerter boomede og blev en stor hjælp for mange, og dette influerede naturligvis også på indholdet på YouTube.
I denne tid så vi nemlig en stigning af videoer, hvor seeren kunne deltage i en helt almindelig hverdagsaktivitet simultant med skaberen af videoen. Dette kunne blandt andet være ”Study With Me” eller ”Get Ready With Me”, som stadig er populære trends i dag.
2022-2024: I dag skal YouTube appellere på et personligt plan
I 2022 sagde vi farvel til coronapandemien, men senfølgerne præger stadig de sociale netværk. På YouTube søger folk fortsat i retning af fællesskaber, og i 2022 udviklede der sig en række nichefællesskaber, hvor man kunne samles om en fælles interesse og skabe kultur sammen.
I denne periode er der også opstået et par nye begreber til ordbogen; det er de såkaldte ”hybrid-creators”, der laver indhold til flere forskellige platforme.
På YouTube er det nyere ”Shorts”-format også steget massivt i popularitet, og de korte videoer får endda flere visninger end regulære YouTube-videoer. At YouTube i 2020 implementerede Shorts-formatet hænger sandsynligvis sammen med, at konkurrenten TikTok – der i lang tid blot bestod af ultrakorte videoer – formåede at tiltrække uhørt mange brugere på rekordtid.
At mange platforme har adopteret det korte videoformat, der er tilpasset en smartphoneskærm, er også en naturlig konsekvens af, at en større og større del af vores skærmforbrug foregår på smartphones.
”Comfort-creators” er enten Youtubere eller andre influencere, der laver indhold, som appellerer til seerne på et personligt plan – det er de videoer, du vil se, mens du spiser, eller inden du lægger dig til at sove.
I forlængelse af fremkomsten af comfort-creators har vi i de seneste år set et boom i nostalgisk indholds popularitet som aldrig før. I 2022 brugte hele 82% fra Generation Z YouTube til at søge efter nostalgisk indhold.
Og hvorfor så denne udvikling?
I 2022 invaderede Rusland Ukraine, og siden da er verden blot blevet mere og mere usikker. Dette kan muligvis forklare denne opblomstring af comfort-creators og nostalgisk indholds popularitet, da man som seer har et digitalt tilflugtssted, hvor man for en stund kan slippe væk fra virkeligheden og i stedet kan holde sig beskæftiget med noget hyggeligt eller velkendt.
2020 | Coronapandemien giver nedlukninger verden over. YouTube-shorts bliver lanceret. |
2021 | Fokus på fællesskab og mentalt velvære Videoer hvor seeren kan deltage simultant med indholdsskaberen - herunder "Study With Me", "Get Ready With Me" og "Clean With Me". Virtuelle koncerter og live-streams Podcasts er nu til stede på YouTube og kan ses på video. |
2022 | Nichefællesskaber vinder frem: Folk samles om fælles interesser og er sammen om at producere kultur. Trend-kulturen er mere udbredt end nogensinde. Nye begreber: hybrid-creators og comfort-creators Mange visninger til True Crime og gyser-indhold |
2023 | Streaming af indhold i flere forskellige formater Nye værktøjer som filtre og effekter gør indholdsproduktion tilgængeligt for alle. Flere bruger AI til deres indhold. |
2024 | Streaming af sportsbegivenheder YouTubere adopterer mainstream tv-koncepter som Den Store Bagedyst og Til Middag Hos. Store fandoms: eksempelvis i forbindelse med Taylor Swifts tourné |
Har du været på YouTube i løbet af de seneste 20 år, kan du sikkert genkende nogle af disse tendenser. Selv hvis du befinder dig mere på TikTok eller Instagram Reels, vil du formentlig have stødt på dem. I dag ser vi nemlig et overlap i indhold på tværs af platforme, hvorfor langt de fleste creators efterhånden har udviklet sig til hybrid-creators.
Hvor YouTube startede som en underholdningsplatform og bestod primært af musik og korte klip, har vi siden lanceringen i 2005 set en række bølger af tendenser, og mange af dem har holdt ved
Det er vanskeligt at forudsige, hvilken tendens der bliver den næste, men én ting er helt sikkert: YouTube er ikke blevet mindre populært med årene – tværtimod.