Spring til indhold
Hjem » Hvordan skifter man internet?

Hvordan skifter man internet?

  • af

Har du svært ved at tage dig sammen til at skifte internet? Det er formentlig slet ikke så besværligt, som du tror, men der er dog alligevel nogle ting, som du skal være opmærksom på.

Oplever du langsomt internet, høje priser, utilfredsstillende kundeservice eller noget helt fjerde hos din nuværende internetudbyder? Så kan det meget vel være, at det er tid til at skifte internet, og når du har læst denne artikel, er du forhåbentlig blevet klogere på, hvordan du gør det, og hvilke ting der er vigtige at have in mente.

Hvis dit problem blot er, at dit internet er langsomt, så findes der nogle ting, som du selv kan gøre for at få hurtigere internet. Læs mere i vores guide til hurtigere internet.

Beslut, hvilket slags internet du skal have

Først gælder det om at finde ud af, hvilken type internet du skal have. Skal det eksempelvis være almindeligt bredbånd eller mobilt bredbånd? Måske fibernet? Det kan være svært at finde rundt i fordele og ulemper ved de forskellige internettyper, men kort fortalt er det følgende, der karakteriserer de forskellige typer:

  • Almindeligt bredbånd via kabel-tv-stik er relativt tilgængeligt og ret prisvenligt, men har asymmetriske hastigheder, hvilket vil sige, at der er forskel på download- og upload-hastighederne.
  • 4G er det billigste mobile bredbånd, men også det langsomste og påvirkes af vind og vejr. Vores indtryk er, at 4G udfases og erstattes 100% af 5G i løbet af de næste år.
  • 5G er det hurtigste mobile bredbånd og har lynhurtig opsætning, men påvirkes af vind og vejr.
  • Fibernet er internet af højeste kvalitet. Med fibernet opnår du lynhurtige hastigheder og får en ultrastabil forbindelse.

Når du har besluttet dig for, hvilken type internet du skal have, skal du tjekke, om det er tilgængeligt på din adresse, og hvem der udbyder det.

Du kan tjekke, hvilket internet du kan få på din adresse lige her.

Når du skifter

Hvis ikke du har prøvet at skifte internet før, er det garanteret meget nemmere, end du frygter.

Når du skal skifte, så er det vigtigt, at du er opmærksom på bindingsperioden på din nuværende aftale – altså er bindingsperioden er ovre, så du frit kan skifte til et hvilket som helst andet internet.

Typisk er bindingsperioden på maksimalt seks måneder, så hvis det er mere end seks måneder siden, at du tilmeldte dig din nuværende internetudbyder, er det meget sandsynligt, at du ikke har noget at bekymre dig om.

Når du skifter bredbånd, fungerer det – de fleste steder – som når du skifter forsikring. Du kan nemlig angive, at du vil have din kommende udbyder til automatisk at afmelde dit nuværende abonnement.

I Danmark har vi nemlig ikke noget krav om, at du selv skal ringe og afmelde hos din nuværende udbyder.

Hvis din kommende udbyder skal opsige dit nuværende internetabonnement, er der dog et par krav, der skal opfyldes:

  • Skiftet skal ske på samme dato, som du opretter det nye abonnement.
  • At du skifter til en forbindelsestype, der ikke er mobilt bredbånd. Det er nemlig ikke alle udbydere af mobilt bredbånd, der kan varetage opsigelsen af ens nuværende internetabonnement. Skifter du til en mobilt bredbånd-udbyder, bør du derfor forhøre dig hos denne, om den – i tilfælde af at du giver en fuldmagt – kan varetage opsigelsen for dig.
  • Skiftet skal ske til den samme adresse, som dit nuværende abonnement er registreret på.
  • At det er samme kunde, som står på dit nuværende abonnement, der opretter sig hos det nye abonnement.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt opsigelsen af dit nuværende internet sker automatisk, kan det være en god idé at kontakte din nye udbyder. På den måde risikerer du heller ikke, at du pludselig står og betaler for to internetabonnementer samtidig.

Det er derudover altid en god idé at læse betingelserne for dit nye såvel som dit hidtidige abonnement igennem, så du slipper for uventede overraskelser i forbindelse med at skifte internet.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Helt konkret betyder det, at vi tjener penge via henvisningskommissioner, hvilket med andre ord betyder, at vi tjener penge, hvis en besøgende bestiller internet hos en af de udbydere, vi fremhæver, efter at have klikket på et af vores links.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende på et uhørt højt niveau, og derfor har vi også søsat en række initiativer, som sikrer, at kommercielle interesser ikke kommer til så i vejen herfor.

Det mest bemærkelsesværdige initiativ i den sammenhæng er, at vi holder vores kommercielle afdeling adskilt fra vores content-afdeling. 

Med det menes, at vores content-afdeling ikke har indsigt i betingelserne for vores kommercielle partnerskaber, hvorfor denne afdeling altid vil være 100 % oprigtig og ærlig, når den eksempelvis anmelder og beskriver en internetudbyder.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos NetTjek24.dk vægter vi gennemsigtighed yderst højt, og derfor lægger vi ej heller skjul på over for vores besøgende, hvilke udbydere vi har kommercielle aftaler med. 

Herunder har vi samlet en oversigt netop disse udbydere:
YouSee, EWII, Hiper, AURA, Norlys, Telenor, Oister, 3, CBB, Eesy, Telmore, Waoo, Duka, BornFiber, Call Me og Altibox.